Sumber:
Jawapan
Namun,
setakat pengamatan saya berdasarkan perbincangan para ulama berkenaan asas
'undian' atau disebut dalam bahasa 'Arab sebagai Qur'ah boleh dilakukan apabila semua pihak
mempunyai hak yang sama untuk terpilih. Hukumnya adalah harus dan tiada unsur
judi di situ. Nabi Muhammad SAW juga pernah mencabut undi untuk melihat siapa
dari kalangan isterinya yang akan terpilih untuk bermusafir bersama baginda
SAW.
Kongsikan artikel ini :)
http://soaljawab.jais.gov.my
Soalan
Ustaz saya nak tanya tentang permainan kutu. sekali pandang nampak
halal. Pekerja office saya ada membuat \"main kutu\". satu kepala
atau seorang RM100 seramai 11 orang jadinya setiap orang akan dapat 1100 (100
duit sendiri) tiap bulan. Yang jadi masalahnya tiap bulan cabutan akan dibuat,
siapa dapat happy la..Saya melihat disini ia ada unsur judi, sebab sebelum
cabutan-cabutan mengharap nasibnya akan kena, jadi saya fikir kalau dibuat
cabutan number giliran yang dah tetap siapa yang dapat tiap bulan sebagai
contoh, Mamat bulan jan, Abu bulan feb, Ali bulan mac dan seterusnya itu adalah
harus.
Setakat info yang diberikan dan juga menurut pengetahuan saya berkenaan
skim 'kutu' ini, secara dasarnya saya lihat urus aturan 'kutu' ini adalah
harus.
Ini adalah kerana sebenarnya wang diperolehi oleh seseorang itu hanyalah
wangnya sendiri yang terkumpul pada masa akan datang, cumanya keistimewaannya
apabila tiba gilirannya maka sebagai ahli dia akan dapat menggunakannya secara
'in advance' disebabkan sumbangan wang dari semua ahli kumpulan. Pembayaran 'In
advance' ini dari sudut Islam dilihat sebagai pinjaman tanpa faedah dari semua
ahli kumpulan. Bermakna, setiap bulan semua ahli kumpulan akan menyumbangkan
pinjaman yang mana wang pinjamannya itu akan kembali padanya apabila tiba
gilirannya.
Namun demi memastikannya halal, perlulah memastikan semua ahli kumpulan
boleh dipercayai, dikenali dan membuat aqad bertulis bagi protect kemaslahatan semua. Tanpanya,
permainan terdedah kepada penipuan dan gharar.
Bayangkan zaman hari ini, orang yang nampak baik pun liat nak bayar
hutang. Kesimpulannya, skim 'kutu' antara sesama rakan yang dipercayai dalam
jumlah yang terhad dan munasabah serta bertulis adalah harus disebabkan ia
hanyalah aktiviti pinjam meminjam.
Aktiviti saling memberi pinjam dengan nilai dan jumlah yang sama adalah
harus. Antara hujjah saya adalah seperti berikut :-
Pertama : Keharusan kaedah :-
أسلفني وأسلفك
Ertinya : "Kamu pinjamkan kepadaku nescaya aku juga akan meminjamkan kepadamu kelak" (Mawahibul Jalil, Al-Hattab, 4/395)
Menurut mazhab Maliki, konsep ini dianggap makruh apabila ia memberikan
manfaat kepada yang pemberi hutang lalu ia haram, tetapi jika manfaat
diperolehi oleh peminjam ia adalah harus.
Namun dalam bab ini kedua-dua pihak mendapat manfaat yang sama rata.
Justeru ia sewajarnya diharuskan. Inilah yang diperolehi dari skim 'kutu' ini.
Kedua : Tidak termasuk dalam bentuk faedah yang dilarang.
Kebanyakkan ulama berpendapat bahawa tindakan ini adalah harus di sisi
Syariah atas sebab ia
tidak termasuk dalam pinjaman dengan faedah yang dilarang oleh Shariah.
Jumlah dan tempoh pinjaman juga adalah serupa. Ini menjadikannya tiada sebarang
lebihan manfaat yang boleh menjadikannya haram.
Manakala syarat untuk memberi pinjam semula tadi, jikapun ia dianggap
sebagai satu manfaat namun ia adalah manfaat yang sama kepada dua-dua pihak dan
bukan hanya satu pihak yang boleh membawa penindasan. Ia juga boleh dilihat
dalam isu ‘Suftajah'.
Demikian menurut pendapat Ibn Qudamah, Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim. Malah
diperjelaskan lagi oleh Prof. Dr Nazih Hammad (Qadhaya Fiqhiyyah
Mu'asiroh fi iqtisad wal Mal, Nazih Hammad, hlm 230)
Ketiga : Riba diharamkan disebabkan kerana zalim yang berlaku ke atas
satu pihak.
Namun di dalam hal ni tiada sebarang kezaliman berlaku kerana
kedua-duanya mendapat jumlah, dan tempoh yang sama, cuma di waktu yang berbeza
sahaja.
Ibn Qayyim berkata :-
والشارع نهي عن الربا لما فيه من الظلم
Ertinya : "Shariah melarang riba disebabkan kerana kezaliman yang terdapat padanya" ('I'lam al-Muwaqqi'en, 1/386)
Adapun persepakatan dalam pinjaman berbalas dengan jumlah dan tempoh
sama ini tiada terkandung di dalamnya sebarang zalim kepada mana-mana pihak.
(Qadhaya Fiqhiyyah Mu'asiroh fi iqtisad wal Mal, Nazih Hammad, hlm 231)
Perihal Cabutan Untuk Menentukan Giliran
Tepat sekali, permainan 'kutu' akan menjadi semakin bersih dan baik jika
giliran telah ditentukan dari awal agar semua pihak tidak tertunggu-tunggu.
Kongsikan artikel ini :)
Sumber:
http://soaljawab.jais.gov.my