Firman Allah yang bermaksud:
Dan Kami tidak utuskan engkau wahai Muhammad melainkan untuk membawa rahmat ke sekelian alam. (Al-Anbiyak: 107)
Antara bentuk rahmat yang dibawa dan disebarkan oleh Rasulullah
s.a.w melalui agama Islam ialah menghasilkan segala bentuk kebaikan yang berupaya
menjamin kebahagiaan hidup dunia dan diakhirat serta menjauhkan segala bentuk
kerosakan yang boleh menggugat kehidupan individu, keluarga, masyarakat dan
bernegara umat manusia. Justeru itu para fuqahak menyimpulkan matlamat agama
Islam diturunkan oleh Allah kepada manusia sebagai “jalbu al-masalih’wa
darĂșl al-mafasid”yang bermakna mendatangkan kebaikan dan mengelakkan
kerosakan.
Wajib dan sunat adalah kawalan berbentuk melakukan sesuatu
aktiviti atau perintah. Manakala haram dan makruh adalah kawalan berbentuk
meninggalkan sesuatu aktiviti atau larangan. Manakala harus tidak berbentuk
perintah melakukan atau meninggalkan. Pulangan perlaksanaan semua bentuk
perintah dan larangan adalah positif dan kebaikan manusia. Sebaliknya meninggalkan
perintah dan melakukan larangan akan meninggalkan kesan negatif terhadap
manusia.
Fokus perintah dan larangan yang ada dalam agama Islam adalah
bagi menjaga lima keperluan asasi manusia yang menjamin kesejahteraan hidup di
dunia dan di akhirat. Lima perkara tersebut ialah agama, nyawa, akal, keturunan
dan harta. Dalam ilmu usulfiqh lima perkara ini dinamakan sebagai maslahat
daruriatyang bermaksud amat-amat diperlukan oleh manusia ketika di dunia,
tanpanya kehidupan manusia akan menjadi porak peranda.
Perintah yang ada dalam Islam adalah bertujuan untuk menyubur
dan meningkatkan lima maslahat daruriat di atas. Manakala larangan dalam Islam
bertujuan untuk menjaga dan mengawal maslahat daruriat tersebut daripada lemah,
rosak atau binasa. Apabila lima maslahat daruriat ini disuburkan maka manusia
akan dapat merasai kehidupan yang sejahtera di dunia dan kehidupan penuh nikmat
di akhirat. Sebaliknya jika lima maslahat daruriat ini lemah atau rosak maka
manusia akan menerima padahnya di dunia dengan mengalami kekacauan hidup,
ketidak tenteraman sosial dan berbagai bentuk gangguan.
Kejayaan menyuburkan lima maslahat daruriat ini adalah
bergantung kepada usaha gigih manusia. Begitu juga kegagalan mengekalkan
prestasi cemerlang lima maslahat daruriat ini, sebaliknya ia runtuh dan binasa
juga adalah akibat daripada tindak tanduk manusia. Bagi menrealisasikan
keadilan Allah, Dia telah menggariskan panduan bagi manusia dalam al-Quran dan
al-Sunnah serta sumber perundangan Islam yang lain untuk diikut oleh manusia.
Semua panduan ini terangkum dalam akhlak Islam paparan Rasulullah s.a.w yang
bersifat komprihensif, positif dan membina. Ini dinyatakan sendiri oleh baginda
dalam sabdanya yang bermaksud:
Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.
Firman Allah Taala yang bermaksud:
Sesungguhnya engkau berada atas akhlak yang mulia (Al-Qalam: 4)
Akhlak Islam menyusun tatacara dan disipin antara individu
dengan diri sendiri, keluarga, masyarakat, organisasi dan alam seluruhnya.
Individu yang mempraktikkan akhlak Islam akan dapat merasai kepuasan dan
ketenangan. Keluarga dan masyarakat yang terbentuk dari individu yang
mempraktikkan akhlak Islam akan menikmati kesejahteraan dan kesentosaan hidup.
Suasana sentosa dan sejehtera ini bukan fatamorgana yang menipu manusia, tetapi
ia adalah realiti yang telah dikecapi oleh individu dan masyarakat dahulu
apabila mereka mematuhi disiplin yang telah ditetapkan oleh Allah.
Sumber:
http://e-taalim.jais.gov.my